Antennemeetdag 2014
De antenne die-hard kijkt er eigenlijk het hele jaar naar uit. Antenne's maken, opzetten en testen kun je natuurlijk het hele jaar door, maar er is maar één antennemeetdag.
Dit jaar viel hij op zondag 31 augustus, geheel in lijn met de voorgaande jaren.
De dag begon uiteraard met het opzetten van de dualband DK7ZB antenne achterop de FZH-VC om ons in te melden in de zondagochtendronde van Frank, PE1EWR. Uiteraard lukte dit en daarna kon het echte werk beginnen.
Rinus, PA2MDL was er als eerste. Hij had in de afgelopen weken een oude Fritzel GPA-404 volledig opgeknapt. Dat opknappen hield niet op met een beetje schuren en een paar nieuwe parkers monteren, maar ging veel verder. Niet in alle landen waar Fritzel antennes worden ingezet heb je die unieke combinatie van zout en wind. De firma Fritzel heeft daar helaas niet echt rekening mee gehouden dus de combinatie van aluminium en RVS had na enige jaren in de bovengenoemde omstandigheden een gelijkenis met een Landrover opgebouwd.
Rinus zou Rinus niet zijn als hij niet met zijn gebruikelijke precisie de antenne volledig overhaald had. Nieuwe parkers, nieuwe veerringen, spoelen opgepoetst en zelfs een spoel vervangen. Het was dan ook logisch dat Rinus met enige terechte trots de antenne monteerde op het fietsenrek achterop de auto.
Het resultaat mocht er zijn; op 40, 20 en 10 meter een prima vlakke SWR. Alleen op 15 meter kregen we niet het gewenste resultaat. Nu is het vreemde dat (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Hy-gain 12 AVQ antenne) de trap voor 15 meter samengebouwd met de trap voor 20 meter, dus daar kun je weinig aan verstellen.
Bij nader onderzoek door Rinus bleek dat er tijdens het schoonmaken van de spoelen een heel klein draadje van de schuurwol een sluiting maakte tussen 2 windingen van de trap. Inmiddels is dat opgelost en staat de antenne fier op het dak bij Rinus te wachten op mooie DX in JT65.
Het verschil tussen een Fritzel antenne en een Hy-Gain antenne is trouwens wel duidelijk zichtbaar. Bij de Hy-Gain was er na een half jaartje in de zomerbries al een parker losgewerkt in de 10 meter spoel.
Maar Rinus was niet de enige.
Wijnand, PA3HFJ, had zijn oude CP-6 antenne meegebracht. Jarenlang had deze de tuin in Oost Souburg gesierd maar had het toch moeten afleggen tegen het immense antennepark in Nieuwdorp. Maar Wijnand had de CP-6 een mooie oude dag beloofd. Met een beetje WD40 (wie is er niet mee grootgebracht en wie heeft dat niet standaard in zijn Landrover liggen) en een klein tikje met de hamer op de juiste plaats (daaraan herken je trouwens de echte antennebouwer; een beetje met een hamer zwaaien kan iedereen, maar het is de prof die weet waar hij moet slaan) , lukte het zowaar om de antenne te demonteren.
Voorzien van een nieuwe coax en een klein hulpmastje, was al snel het moment van de waarheid daar. Maar de GTLX analyser van Wijnand keek en zag dat het (bijna) goed was. In de haast was Wijnand het topdeel vergeten, maar de CP-6 was vergevingsgezind op de andere banden.
René, PD0EJN, kwam met een 70 cm Quad antenne. Deze werd ook aan de analyser gehangen en bleek een hele mooie SWR te hebben in het SSB deel. En passant werd er nog een stukje theorie gegeven, zodat voor René ook weer geheel duidelijk is hoe het ook alweer zat met openingshoeken en stacken van antennes. Learning all the time.
Guus, PE1PLM, kwam met een hele koffer met HF set en antenne met een zeer hoog kwijlgehalte. De hele Oranjeplaat werd er drassig door.
Maar Guus bracht ook één van zijn huidige projecten mee. Een Arduino PC met een complete dualband transceiver/transponder. Guus vertelde hoe de assemblage van de SMD's tegenwoordig (volautomatisch) gaat en dan denk je nog eens met weemoed aan de tijd van de zichtbare onderdelen en een ouderwetse Weller.
Geweldig hoe de moderne digitale sets een ontwikkeling doormaken.
Piet, PA0CWF, heeft tijdens de vakantieperiode met een aantal van ons een verbinding gemaakt vanuit zijn caravan. Hij had wel verteld hoe de antenne-opstelling was, maar nu bracht hij hem mee. Opgesteld naast de Landrover (bij gebrek aan de caravan) kwam hij prima tot zijn recht.
Een verticale mast met in het midden een zelfgebouwde spoel blijkt prima te werken op 80 meter (zoals we ook al gemerkt hadden tijdens de vakantie QSO's).
Uiteraard heeft zo'n antenne een kleine bandbreedte, dus Piet had er een mooie rolspoel bijgemaakt welke m.b.v. een klein motortje op afstand bijgetrokken kan worden.
Het was interessant om te zien wat het verschil was tussen een viertal radialen en de Landrover als tegen-capaciteit. Het is onnodig te vertellen wat het beste werkte.
Jeroen, PE1MWB, bracht de Norcal Doublet antenne mee. De ervaren antennebouwer herinnert zich deze antenne ongetwijfeld. Karin, PD0KM bouwde het eerste exemplaar tijdens de COTA op Westenschouwen en maakte er toen best wel wat leuke verbindingen mee.
Nu was het het uur van de waarheid. Wat vindt de antenne analyser er eigenlijk van?
Welnu: op geen enkele band was er een mooie SWR zichtbaar. Nalezende in de literatuur bleek dit ook wel te kloppen; de antenne is echt ontworpen om met een antennetuner te worden gebruikt.
In de Techno Ronde is dit fenomeen nog uitgebreid besproken. Nothing beats the old dipole.
We hebben niet alleen antennes gemeten. Ook de XYL's Karin, Ina, Annie en Elna waren aanwezig. De zelfgemaakte apple-crumble (nog warm) is niet aan de analyser gehangen maar iedereen proefde en was tevree.
Naast Wouter, PD1WL kwam ook nog Alex langs met zijn Landrover Discovery met TD5 motor.
Hij had wat problemen met het laadsysteem van de tweede accu. Dat hoefde hij maar 1 x te zeggen tegen drie Cyrix eigenaars dus al snel stond de motorkap open, was de multimeter tevoorschijn gehaald en vierden de kabels met krokodillenklemmen hoogtij.
Ook hier was de fout snel gevonden.
Al met al een leuke dag waarin we weer een hoop hebben geexperimenteerd.
Klik hier voor het fotoalbum.
73 en tot horens op je zelfbouwantenne,
Namens het Walcheren Antenne Team, Dan “Hannibal” FZH